Whale watching - Reisverslag uit Anacortes, Verenigde Staten van Steve & Jacky Mijnsbergen / van As - WaarBenJij.nu Whale watching - Reisverslag uit Anacortes, Verenigde Staten van Steve & Jacky Mijnsbergen / van As - WaarBenJij.nu

Whale watching

Blijf op de hoogte en volg Steve & Jacky

10 Juli 2012 | Verenigde Staten, Anacortes

Natuurlijk stond de wekker, opstaan viel een beetje tegen. Toch minder lang kunnen slapen dan anders. Ook moeten we ontbijten vandaag, want Jakkie moet op een schip en is daar niet zo'n fan van. Zeg maar wat Steve heeft met hoogtes... Eergisteren bij de pharmacy een soort primatoer gekocht. Dus boterham met koffie, wat kersen en een uur voordat we aan boord gaan een pilletje droppen.

Het is maar 2 mijl rijden, om half 11 aan boord en 11 uur de trossen los. Daarom rijden we om 10 over 9 weg, zijn we om 10 voor half 10 bij het kantoor en staan anderhalf uur te vroeg keurig geparkeerd op de parkeerplaats bij dok A. Steve vroege vogel misterpunctueel aan het werk;). Het wordt wel snel drukker, er zijn namelijk 2 company's; Island Adventures en Mystic Sea. Wij hebben de eerste, net iets mooiere boot. Club van zo'n 50 mensen, voornamelijk Amerikanen, maar ook een stel uit Duitsland, Denemarken en een oudere man en vrouw uit Nederland.

Op de boot gelukkig genoeg plek, je kan in de lounge zitten en buiten boven- of benedendeks. In eerste instantie is het mistig en bewolkt, maar na anderhalf uur is er toch zon en dat is wel fijn, want met de wind is het echt koud buiten op het dek. Steve heeft een capuchon waar hij dankbaar gebruik van maakt, geen gezicht maar okay. Jakkie heeft shirt, Adidasjasje en jas aan, maar doet er ook de extra trui nog bij aan brrr. Koude handen ook!

We varen richting Canada langs de San Juan eilanden. Wat wel leuk is dat de trip niet alleen om de hunt naar orka's gaat, maar ook andere dieren worden opgemerkt. Ook worden we op de hoogte gebracht van bekende huizen- en eilandbezitters. We zien bald eagels, maar die zijn lastig te fotograferen. De rugvinnen van dolfijnen hebben we ook gezien, maar die zijn te snel weer onder water om vast te leggen.

Het pilletje werkt of het is het placebo-effect, maar dat maakt niet uit. Er kan gegeten worden. Een chilidog met kaas. Dat is een zacht broodje met worst en een kledder chili con carne erop. Niet superlekker maar wel goed warm. Verder zien we nog een aantal soorten vogels, een geitachtig beest en zeehonden.

Na ongeveer 2 en een half uur varen zien we de eerste orka's. Wow indrukwekkende beesten, maar wel lastig om een richting te kiezen waar je verwacht dat ze weer bovenkomen nadat ze weer ondergedoken zijn. Zeker wanneer er meerdere tegelijk zijn. De kapitein en zijn hulp roepen dan op 11 uur of 1 uur bijvoorbeeld. Steve is van de foto's vandaag en ze staan erop, maar echt een superfoto missen we jammergenoeg. Het advies was ook; kijk vooral met je ogen, geniet ervan en daarna hopen op een goede foto.

Ook hebben we aan boord de 'Koetrapalies' en de 'Koekaloempie.' De eersten zijn 3 Hindoestanen of Bengalen uit India, een moeder, oma en een ventje. Die stalken ons voortdurend en tetteren de hele reis in rap tempo door zucht. De Koekaloempie is een raar, stil mannetje met een rare zonnebril (zo-een die Steve ook kiest als ik niet zou ingrijpen hahaha) die als wij verplaatsen aan dek, ook ineens meeverschoven is.

Na een uur tussen de orka's varen we weer terug. Ook lekker ff naar binnen, opwarmen met koffie en een cinnamonrol en de fotovangst bekijken. Na een half uur gaan we toch weer naar buiten. Het is lekker rustig op het dek, omdat de Koetrapalies gelukkig binnen blijven. De koekaloempie is er natuurlijk ook weer, maar die maakt geen lawaai:). Er is een blok voorop de boot dat bekleed is met zwart leer en dat wordt warm door de zon. Jakkie doet even een tukkie. Poeh je wordt toch lui van zo'n pilletje. De terugreis is echt lang, we hadden geen idee dat we zover heen gevaren zijn. De Canadese grens heeft de kapitein net voor ons aangetipt.

Om 5 uur zijn we weer terug aan land. Toch nog naar de Safeway, want de kolen zijn op en dit is onze afscheids bbq:(. Restjes opmaken. Deze keer geen sla maar paprika, ui erwtjes en courgette. Bakken we op aluminium schalen die je hier in alle maten en soorten voor een prikkie kunt kopen. Verder een mooi stukje rund; Ranchers steak.

Daarna gaat Jakkie douchen. Wauw dit zijn echt de beste douches in heel onze kampeerhistorie. Hok voor jezelf met een echte deur, spiegel, kaptafel, toilet, ruime douchecabine met verhoging waar je op kunt zitten. Waarom hebben ze dat niet allemaal?